<<<

Štítek pro ALUTEC KK od RATHGEBERU | © RATHGEBER, k.s.
Lukáš Joch | © RATHGEBER, k.s.

Lukáš Joch

Grafický designér Lukáš Joch se věnuje především vizuálním identitám technicky zaměřených společností.

DESIGN

Označení výrobků musí být stejně kvalitní jako výrobek samotný

„Často za mnou chodí klienti, kteří chtějí změnit původní vizuální styl společnosti. Spolu se pak snažíme vytvořit nový – ideálně v návaznosti na firemní historii a předchozí vizuální styl,“ říká o své práci Lukáš Joch. Jakou roli v tom hrají štítky a jaké chyby dělají firmy při označování svých produktů?

Jak a kdy jste se poprvé setkal s RATHGEBEREM?

To bylo díky panu Seidlerovi, který dodává okna a vrata. Pan Seidler totiž signuje (označuje, pozn. red.) svoje výrobky právě pomocí štítků z dílny RATHGEBERU. První klíčová spolupráce s RATHGEBEREM pak pro mě byla při navrhování štítku pro společnost ALUTEC KK. Pro ně jsem designoval štítek, který by měl dát jejich produktům punc solidnosti a preciznosti.

O jaké štítky se jedná? Můžete mi je trochu popsat?

Jsou to hliníkové štítky s reliéfně vsazeným logem a textem. Přímo na logo jsme použili ještě barvu. Za mě je takhle propracovaný štítek signálem, že si vážíme značky a identity celé firmy.

Kdybych si chtěla tento štítek prohlédnout, kde na výrobku bych ho našla?

Logo je pohledu trochu skryté a člověk ho vidí až v momentě, kdy začne sám hledat… Za mě není potřeba při signování výrobků vysloveně křičet. Původně měla firma ALUTEC KK, když to trochu přeženu, 20 let starý hmotový štítek, který se moc nehodil k jejím produktům. Jen pro představu – firma z hliníkového profilu vyrábí různé věci typu vozík, dopravník a podobně. A já si řekl, že pokud je pro člověka ten produkt zajímavý a pomyslí si „jé, to je dobrej vozejk“, tak se rád podívá na štítek, i když nebude na první pohled vidět.

Podle mě by zpracování značky nemělo být o tom na dvou centimetrech vykřičet všechno najednou, zaplnit tu plochu – dát tam telefon, fax, všechny další kontakty a jiné věci. Když máte silnou značku – jako třeba právě ALUTEC KK – stačí dát na výrobek jen logo a všechno ostatní je už vlastně druhořadé. Tím vyjadřujete, že vás mají lidi rádi, že jste je zaujali, že vás najdou. Je to taky způsob, jak ukázat kvalitu produktů.

Navrhoval jste ve spolupráci s RATHGEBEREM štítky i pro jiné firmy?

Zatím ne, ale mám takovou vizi pro společnost AMPO, která se nechala štítky pro ALUTEC KK inspirovat. Oslovili mě kvůli změně celé vizuální identity. Nová aplikace bude součástí celkového redesignu značky. Můj názor je ten, že když firma věří, že je velká a dodává kvalitu, tak označení jejich výrobků musí být stejně kvalitní jako výrobek samotný. Teď jsme ve fázi, kdy hledáme nějaké vizuální motivy a děláme důkladnou rešerši.

Jak klienti reagují, když jim ukážete produkty, které RATHGEBER vyrábí a nabízí? A vědí vůbec, že v České republice někdo takový je?

No, pomálu. Často, když se lidé setkávají se štítky na různých produktech (ať už v rámci podnikání, nebo třeba doma na pračce a ledničce), tak mají pocit, že tyhle věci se dělají v Číně ve velkých nákladech. A že je to pro ně dost nedosažitelné. V Česku o RATHGEBERU leckdo ví. Ale tam, kde se pohybuju já, tak se s nimi firmy napřímo ještě nesetkaly.

A jak tedy takové firmy řeší značení svých výrobků?

Firmy často dělají chybu v tom, že chtějí řešení hned teď. Zadání dají některému ze zaměstnanců a ten pak všechno řeší na vlastní pěst. Tyhle lidi je třeba navést na kvalitu a vysvětlit jim, že štítek nebo cokoliv, co nese značku, je důležité a má to velkou váhu v celkové prezentaci firmy. Já funguju jako takový ukazatel toho, že firma jako je RATHGEBER, v Čechách je a že to jde i v relativně menších nákladech.

Má pro vás jako pro designéra spolupráce s RATHGEBEREM nějaký přínos?

Určitě. Dostávám vzorky, které můžu hned ukázat, takže si mí klienti dokážou líp představit, jak bude výsledek vypadat. Pokud mluvíme o materiálech, tak není nic lepšího, než držet štítek v ruce a zažít ten pocit. To na obrázku prostě neukážete. A současně oceňuju, že oni jsou fakt špičky. Vedou vás od začátku a radí, jak má být co velké a jaké materiály zvolit, aby to bylo vyrobitelné a aplikovatelné. Jde to taky ruku v ruce s ekonomikou výroby. V průběhu prototypování vás hned upozorní na „úzká“ místa a navrhnou i způsob uchycení. Navíc je to na takové přátelské bázi – navážete s nimi úzký kontakt a oni vám vyjdou hodně vstříc. Pak už stačí jen klientovi říct: „Ano, je to možné, bude to vypadat takto a bude to stát tolik. Může být?“ Gelový štítek za 6 korun vám udělá kde kdo, jakákoli reklamka. U RATHGEBERU za mě dílenské zpracování a kvalita nemá konkurenci.

Jaký je váš nejoblíbenější produkt z dílny RATHGEBERU?

Je to určitě základní hliníkový štítek s nějakým reliéfním vyobrazením loga. Moje zkušenost je ta, že k tomu potom ještě dodatečně dáváme barvu. To znamená že to logo je v barvě, která odpovídá vizuální identitě společnosti.

Takže za vás jednoznačně kov?

Ano, mně na tom nejvíc baví ty kvalitní materiály. Samozřejmě jsou i jiné materiály, které se hodí na textil a rozhodně nebudou z kovu – třeba FLEXXLINE. Ten se hodí typicky tam, kde jsou velké nároky na vzhled a emoci. Tam si dokážu představit, že vytvoříte nějaký detail – třeba na fotbalový nebo basketbalový dres – který celý ten produkt zhodnotí a posune to na vyšší level. Což mě fascinuje. Ale vzhledem k tomu, že podnikání mých klientů je spíš o technice, je jasnou volbou kov. Navíc štítek by měl splňovat určité nároky na opotřebení, oděruvzdornost, musí dobře držet. Tam očekáváte, že ten štítek vydrží alespoň to, co ty přepravníky. Jde o řádově desítky let.

Co je pro vás ve světě marketingového značení nejdůležitější?

Podle mě signování dává věcem větší hodnotu. Klientovi tím říkáte, že si vážíte své značky. To je moje myšlenka. S tím pracuju. Často je dobré u značení a vůbec u korporátních a firemních stylů zapojovat víc smyslů. Nejde jen o to, že je něco hezké na pohled, ale i o to, jaké pocity to ve vás vyvolá při doteku. Neočekávám, že by mohly věci záměrně nějak vonět… i když i s tím se dá pracovat. Vezměte si třeba vůni nově rozbaleného Applu. Já třeba označuju materiály pro klienty kleštěmi – bavíme se o klasických áčtyřkách. Mám rád slepotisk a reliéfní značení. Tím dávám najevo, že ta áčtyřka je důležitá. Vždyť kolik lidí má áčtyřku, kde je reliéfně jeho jméno…. Není to prostě nějaká šablona z Wordu vytištěná na obyčejné tiskárně.

Kdo je Lukáš Joch?

Grafický designér, který se zaměřuje především na firemní identity technicky zaměřených společností. „Často za mnou chodí klienti, kteří chtějí změnit původní vizuální styl společnosti. Spolu se pak snažíme vytvořit nový – ideálně v návaznosti na firemní historii a předchozí vizuální styl,“ říká o své práci Lukáš Joch. Za startovací můstek každého z projektů považuje Lukáš Joch celkovou rešerši trhu, produktu i značky. Jako největší kouzlo své grafiky pak vidí její udržitelnost i po skončení denní spolupráce – dává klientům návrh v takové podobě, ve které ho mohou sami prakticky využívat celá léta a rozhodně ho neschovají do šuplíku. „Co mi při práci nejvíc pomáhá? Na začátku hodně poslouchám a učím se o firmě. Vždyť klient zná svůj obor nejlíp ze všech.“