<<<

Designová pivní lahev pivovaru Litovel | © RATHGEBER GmbH & Co. KG
DESIGN

Skleněné pivní klenoty: Podívejte se s námi do historie pivních lahví a etiket

Asi se shodneme na tom, že nejdůležitější je to, co pivní lahev ukrývá. Nicméně s boomem malých a středních pivovarů roste i potřeba pivní lahev v záplavě jiných odlišit a pivo prodat už jen tím, jak skvěle láhev vypadá. Ve společnosti RATHGEBER takové „pivní designové klenoty“ pomáháme tvořit – prémiové lahve pivovaru Litovel s námi vyrobenou etiketou získaly ocenění POPAI AWARD 2015. Za pozornost ale stojí i další zajímavosti.

Tradiční design, nebo dámské pozadí?

Jeden lokální minipivovar ve Francii na etikety svých pivních lahví umisťuje dámská pozadí. A má úspěch! Jeho piva jsou populární jak mezi pivními znalci, tak mezi turisty, kteří domů chtějí přivést netradiční suvenýr. Neznamená to ale, že musíte sázet na lehce kontroverzní téma. Zaujme i propracovaný „tradiční“ design. Zkrátka jednoduchá láhev, na které je vidět láska k řemeslu. Ostatně taková není jen litovelská vítězná láhev, ale byly takové i vůbec první pivní lahve v historii.

Na začátku byly Angličané

Poprvé se člověk piva ze skleněné lahve napil v 15. století. Nicméně „moderní“ pivní lahev tak, jak ji známe dnes, vynalezli Angličané až v roce 1821. Přesně o dvacet let později se z ní mohli poprvé napít i Pražané. Tyhle lahve byly bohatě zdobené, měly takzvaný třmenový uzávěr a keramickou zátku.

K třmenovým keramickým zátkám (které na konci 19. století nahradil korunkový uzávěr) se dnes vrací spousta středních a malých pivovarů. A třmenový uzávěr měla i námi designovaná nejkrásnější lahev.

Designová pivní lahev s detaily od RATHGEBER | © RATHGEBER GmbH & Co. KG Nejkrásnější lahev roku 2012 s nápisem CHROMOTION®.

Na konci 19. století se pak ve světě pivních lahví odehrála revoluce. Do té doby běžné mázovky (o objemu 1,4, litru) a holby (s objemem 0,7 litru) začaly postupně nahrazovat lahve o objemu 0,5 litru. Keramický uzávěr vystřídala kovová korunka. A na lahvích se objevily vůbec první etikety!

Ty klasické papírové krášlí pivní lahve ještě dnes. Nalepené jsou ve vodě rozpustným lepidlem a už po krátkém namočení jdou velmi snadno odstranit. Logicky – lahve se plní opakovaně a etikety se těsně před novým naplněním odstraňují – ve speciální louhové lázni. Nicméně tradiční papírová etiketa není jediné řešení, mrkněte na konec článku na další možnosti. 

Od baňatých „eurovek“ k lahvové svobodě

V Československu nebylo po druhé světové válce originálním řešením přáno. V 70. letech se pivo stáčelo do unifikovaných baňatých zelených a hnědých EURO lahví původem z Francie. Ty postupně nahradily štíhlejší a vyšší NRW lahve, v typicky hnědém odstínu, standardizované a při výrobě pečlivě kontrolované. 

V roce 2010 pak české úřady rozvolnily do té doby poměrně striktní pravidla týkající se povolených a zálohovatelných tvarů. To vedlo k velkému rozvoji designových řešení. A Český svaz pivovarů a sladoven odhaduje, že aktuálně je na českém trhu zhruba 17 hlavních tvarů. 

Výroba průměrné české pivní lahve pak podle svazu přijde na zhruba 15 korun a samotná lahev se během svého života dočká 10 naplnění. Pak se obvykle rozbije, praskne, nebo je natolik použitá, že už ji kontroloři k dalšímu naplnění nepustí. 

A pokud jde o designové pivní lahve, pak vězte, že ty se obvykle naplní jen jednou. A pak zmizí ve sbírkách vášnivých sběratelů pivních suvenýrů. Těch je mimochodem v Česku okolo dvou tisíc. A část z nich doma hýčká i výsledky naší práce.

Naši klienti z řad malých a středních pivovarů

Až si příště budete vychutnávat skvělé pivo od některého z následujících výrobců, prohlédněte si důkladně jeho balení, s velkou pravděpodobností totiž narazíte na některý z produktů společnosti RATHGEBER. 

  • Brněnská pivovarnická společnost s.r.o.
  • Městský Podorlický pivovar s.r.o. 
  • Pivovar Clock Potštejn
  • Pivovar Holba a.s.
  • Pivovar Koníček 
  • Pivovar Kozlíček
  • Pivovar Litovel
  • Pivovar Lobeč
  • Pivovar Matuška Broumy
  • Pivovar Steiger
  • Rodinný pivovar Bernard

Pivní etikety a zdobení lahví: Jaké jsou možnosti? 

Luxusní a limitované edice pivních speciálů si zaslouží neméně luxusní balení. Klasickou papírovou etiketu pak můžete nahradit plastickým 3D štítkem. Dokážeme ho pro vás vyrobit díky technologii Chromotion. Výsledný nápis pak efektně vystupuje z hladké plochy tmavého skla a upoutá pozornost. Díky speciálnímu lepidlu na lahvi perfektně drží a je odolný vůči mechanickému poškození.

Ve společnosti RATHGEBER pomáháme nejen s designovým, ale často i s bezpečnostním řešením. Tak jako v případě Radničního pivovaru v Jihlavě. Pro ten jsme navrhli bezpečnostní etikety na jejich zálohované sudy. Etikety byly s násekem a speciálním 4D efektem – nešly tedy odlepit a umístit na jiný sud.