<<<

Marian Satorie, vedoucí oddělení CHROMOTION v RATHGEBERU | © RATHGEBER, k.s.
CHROMOTION | © RATHGEBER, k.s.

CHROMOTION

„Štítek CHROMOTION může vypadat jako kov, jako plast i jako nášivka. Záleží jen na přání zákazníka,“ říká Marian Satorie.

LIDÉ

„CHROMOTION je pro mě velká výzva“

Vedoucí výrobního oddělení CHROMOTION Marian Satorie o specifikách štítků CHROMOTION, o začátcích této technologie v České republice i o tom, co všechno takový štítek vydrží.

V kterém roce jste do RATHGEBERU nastoupil, pane Satorie?

Nastoupil jsem v únoru 98. Bylo to moje první zaměstnání po vojně. Moc dobře si to pamatuju, protože byla zrovna olympiáda v Naganu. Hrál se hokejový turnaj tisíciletí a ten den jsme zrovna hráli čtvrtfinále proti USA. A to mi utkvělo v paměti a opravdu na to vzpomínám, protože v každé hale, co tady je, hrály nahlas rádia a všichni všude poslouchali hokej. Byla to nezapomenutelná atmosféra. Tenhle nástup do práce si pamatuju až do teď.

Na jaké pozici jste začínal? A co děláte nyní?

Začínal jsem jako obsluha plotru. Po šesti letech, kdy jsem pracoval jako operátor výroby, jsem s kolegyní přešel do úplně nového oddělení, které v té době vznikalo. Firma koupila licence a my jsme se začali doslova od píky učit, jak vyrábět CHROMOTION. Měli jsme předepsané postupy, prošli jsme školením. Defacto to bylo něco úplně nového, byla to pro nás velká výzva. A výzva je to vlastně doteď, protože štítky CHROMOTION jsou hodně specifické v tom, kolik mají možností. Dají se různě kombinovat s dalšími materiály, i štítky samotné mají celou řadu podob. Stále se učíme něco nového.

Odkud technologie CHROMOTION pochází?

Technologie je celkem složitá. Jde o japonský patent, který v Evropě prodává italská firma. Mají licenci k výrobě a vyrábí také stroje k výrobě potřebné. S patentem se tehdy kupoval i speciální balíček, který zajišťoval, že budeme ve střední Evropě jediní, kdo bude moci CHROMOTION vyrábět. Tenkrát to bylo pro firmu opravdu něco.

Takže jste byl u samého začátku CHROMOTION v Čechách…

Dá se to tak říct. Možná i u samotného začátku CHROMOTION ve střední Evropě. Ani dnes po letech nemáme v tomto směru konkurenci v České republice ani na Slovensku.

Pane Satorie, říkal jste, že CHROMOTION má hodně různých podob a úprav. Jaké to jsou?

Třeba aplikace na textil FLEXXLINE – i to je totiž svým způsobem speciální formou CHROMOTION. Ale to je jen jeden příklad ze sta. Záleží pouze na přání klienta, jak bude výrobek velký, vysoký… kombinace nástrojů a materiálů je nekonečná. Naše štítky navíc inovujeme, testujeme a rádi zkoušíme nové věci, takže další možnosti neustále přibývají.

Jaká varianta je nejoblíbenější?

Zákazník má vždycky svou představu, která vychází ze vzorků od našeho obchodníka. Většinou se začíná od grafického návrhu. Grafik totiž představy klienta upraví tak, aby byl štítek vyrobitelný. Na jednu stranu máme velkou spoustu možností, na druhé straně stojí jasné technologické postupy. A do toho se musíme vejít.

Štítek může vypadat jako kov, jako plast i jako nášivka. Pro každé provedení používáme kombinaci různých materiálů s různými vlastnostmi. Někdy je v jediném štítku i 8 různých druhů materiálů na sobě, jako jsou lepidla, výplňové materiály, přenosová fólie – a přitom má ten štítek na výšku třeba 1 nebo 2 mm. Vypadá to jako takový sendvič. A tohle všechno musí souhlasit i s výběrem použitého nástroje.

Jakou úlohu mají jednotlivé vrstvy štítku?

Nahoře je estetická vrstva, která určuje, jak bude štítek vypadat. Pak následuje vnitřní vrstva určující tvar (ta se může skládat až ze 4 vrstev). A dole je vrstva lepidla – díky níž si zákazník může štítky nažehlit, nalepit anebo přišít úplně sám. Zákazníka samozřejmě většinou zajímá jenom spodní a vrchní vrstva – tedy to, jak bude štítek vypadat a jak snadné bude ho připevnit. O výšce a tvaru ale rozhoduje právě ta střední vrstva.

Existují i ochranné vrstvy? Třeba pro štítky určené do exteriéru?

Ano, určitě. Speciální svrchní fólie štítky chrání jednak před mírným mechanickým poškozením, jednak před sluníčkem, UV zářením a před deštěm. Pokud je štítek barevný, fólie ochrání barvy před seškrabáním.

Jaký výrobek Vás, pane Satorie, za těch 15 let v oddělení CHROMOTION nejvíce zaujal?

Je hodně štítků, které se mi líbily. Když se podaří vybrat nástroj, tisk i tvar, jsou všechny štítky krásné – některé svou jednoduchostí a funkčností, některé naopak složitostí a propracováním. Mně se nejvíce líbí štítky zdobené psacím fontem. Jedním z nich je například štítek pro zákazníka, který vyrábí pravé šampaňské. Na tom štítku je navíc nalepený kamínek Swarovski. Tato kombinace se opravdu povedla.