<<<

Hliníkový nalepovací štítek pro Every | © RATHGEBER, k.s.
Finochrom štítek pro postele Postelia | © RATHGEBER, k.s.

Finochrom štítek pro postele Postelia

Ukazuje jemný kovový štítek složený z volných písmen a loga v provedení stříbrně lesklé barvy.

INSPIRACE

Štítky na nábytek: Design, materiály, lepidlo

Štítky musí být plnohodnotnou součástí designu nábytku. Měly by být decentní, aby nerušily zákazníky, a přitom dost výrazné, aby po celou dobu užívání nábytku připomínaly svého výrobce. Kromě toho musí skvěle držet. Jaké jsou jejich další důležité parametry?

Proč je štítek nepostradatelnou součástí nábytku

Štítek na nábytku má několik různých funkcí. Především je nositelem značky, takže připomíná, kde zákazník produkt koupil. Zároveň funguje jako vodítko pro další nákupy. Proto je důležité pro něj najít vhodné místo, které bude dostatečně viditelné, ale zároveň nebude překážet funkčnosti ani designu. V opačném případě hrozí, že by ho zákazník mohl chtít sundat, a mohl tak poškodit povrch produktu.

Dalším důležitým úkolem štítku je designově doplnit produkt a zároveň mu poskytnout jakousi „pečeť kvality“ – ochrannou známku, která ukáže, že právě váš výrobek je originál.

Výběr materiálu: Vede kov, oblíbené jsou ale i plastové štítky

V RATHGEBERu nabízíme spoustu různých materiálů – 3D hliník, nerezovou ocel, FINOCHROM® – tenký pochromovaný kov, ale i různé druhy plastových štítů. Když se spojí precizní zpracování materiálu spolu s citem pro design, je každý štítek téměř uměleckým dílem. Záleží samozřejmě také na tom, jaké budou požadavky na odolnost. Jiné podmínky musí zvládnou štítek na zahradním nábytku nebo v koupelně, něco jiného je to u kožené sedací soupravy.

Oblíbený je zejména 3D hliník, nerezová ocel nebo ROYALPLAST®. Zákazník si většinou vybere na základě vzorků, které máme k dispozici. Ty může přiložit přímo na produkt, a lépe si tak představit, jakou velikost, barvu a materiál by měl ideální štítek mít. Příklady použitých materiálů a technologií najdete v naší fotogalerii.

Speciální lepidla, díky kterým bude štítek držet

Lepidel, díky kterým štítky na povrchu drží, existuje celá řada. Výběr vychází z bohatých zkušeností a z testování. Pokud se štítek bude lepit na rovný hladký povrch, jako jsou různé skříňky nebo kuchyňské linky, je výběr lepidla poměrně jednoduchý. V tomto případě se používá bílé pěnové lepidlo. U komplikovanějších materiálů od nás zákazník dostane několik štítků se vzorky různých lepidel, které si odzkouší přímo u sebe ve výrobě. Jde například o nejrůznější textilie, na které většinou používáme speciální černé lepidlo.

„U opravdu náročných povrchů, například u nerovných, s velmi hrubou strukturou, speciální impregnací nebo s různými dalšími povrchovými úpravami, lepidla testujeme přímo u nás. V takovém případě postačí, aby nám zákazník poslal vzorek produktu, na který plánuje štítek umístit. Stačí i kousek dřeva nebo textilie,“ vysvětluje David Olejník, odborný poradce pro Jižní Moravu.

V každém případě v RATHGEBERu umíme najít lepidlo, díky kterému bude štítek na daném povrchu perfektně držet. Zákazník pak dostane štítek, který funguje jako samolepka. To znamená, že lepidlo je nanesené zespodu štítku a je přikryté ochrannou fólií. Tu stačí stáhnout, štítek nalepit a nechat zatvrdnout podle druhu lepidla až dva dny.

Více o lepidlech najdete v článku Lepidla, která drží v mrazech i na poušti

5 chyb při návrhu štítku: Na co si dát pozor?

  1. Nejdřív nábytek, pak štítek: Zejména u designového nábytku by zákazník ke štítkům neměl přistoupit jako k něčemu, co vzniká až na konec. Ačkoli například štítek pro Walnut Wood dokazuje, že ve spolupráci s odborníky se dá překonat i tento nedostatek.
  2. Hranice mezi funkčností a miniaturizací: Miniaturní nápisy a loga, velmi jemný detail, který má být decentní, zajímavý, viditelný, hezký, nenápadný… Požadavky zákazníků musí být realistické a nesmí si protiřečit.
  3. Levné fóliové 2D řešení: Výsledek často budí dojem nábytku z levné průmyslové výroby nabízené v řetězcích.
  4. Přehnaně masivní nebo překombinovaný štítek: Štítek ve stylu „dejte tam všechno, co umíte“ nikdy nevypadá dobře.  Důležitá je lehkost a nadčasovost návrhu.

Chybějící odvaha: Na druhou stranu není třeba se bát zajímavých kombinací barev, využívání zušlechtění povrchu 3D štítků nebo embosování detailů. Výsledný návrh nebude ani robustní, ani příliš nenápadný.