<<<

Anatomie 3D štítků RATHGEBER | © RATHGEBER, k.s.
TECHNOLOGIE

Anatomie 3D štítků a značení pro marketing

Při pohledu na štítky, nápisy či emblémy z portfolia naší dílny se může zdát, že se všechny naše výrobky skládají z jediné jednoduché vrstvy. Ve skutečnosti však může být štítek, který zdobí váš domácí kávovar, logo na čalouněném křesle nebo aplikace na klubovém dresu mnohem složitější. Ukážeme vám, že výroba precizních a krásných štítků je skutečným řemeslem.

Co mají společného štítky CHROMOTION a cibule? Mnoho vrstev

Jednoduchý a elegantní 3D štítek CHROMOTION vyniká dokonalou hladkostí. Přestože budí dojem jediné kompaktní vrstvy, ukrývá se pod jeho povrchem – stejně jako u cibule – vrstev hned několik. Jde především o materiály na bázi PVC, které slouží jako výplň a vytváří dojem trojrozměrnosti. Kolik takových vrstev bude štítek obsahovat a o jaký materiál půjde, pak rozhodne o jeho konečné podobě i výšce.

Hladkou vrchní vrstvu, která láká k dotyku, pak tvoří stříbrný lesklý nebo transparentní PVC materiál, na který je možné natisknout všechny možné barvy podle vzorníků. „Na tuto vrstvu pak přijde ještě speciální ochranná fólie, která barvu ochrání jednak před mechanickým poškozením, jednak před UV zářením, kvůli kterému barvy blednou. Degradaci barev sice nedokáže zastavit úplně, ale hodně ji zpomalí,“ vysvětluje Martin Dobeš, projektový manažer společnosti RATHGEBER.

ROYALPLAST, to není pouze obyčejná samolepka

Ne každý 3D štítek však musí mít 6 vrstev, aby budil dojem prostorové trojrozměrnosti. Co se týče výrobních postupů i potřebného času, jsou méně náročné například štítky ROYALPLAST. „Základem je v tomto případě samolepicí fólie, kterou potiskneme. Poté z ní vyřežeme jednotlivé etikety, na které nalijeme dvoukomponentní hmotu,“ odkrývá postup výroby Martin Dobeš. Ta po vytvrdnutí vytváří pěknou průhlednou vrstvu, která původně plochou samolepku promění v 3D štítek.

„Tato vrstva však sama o sobě nefunguje jako 100% ochrana štítku. Musí se počítat s tím, že barva v tomto případě bledne. A hmota samotná na sluníčku po čase žloutne a matní,“ dodává Martin Dobeš důvody, proč právě tento typ štítku není proti sluníčku tím z nejodolnějších. Přesto tato vrstva pomáhá vůči vyblednutí a může prodloužit odolnost štítku.

Ani obyčejné ploché samolepky však netvoří pouze jednu vrstvu. V tomto případě se stejně jako u jiných štítků volí ochranná vrstva proti UV záření. „Zde používáme buďto UV laky, nebo laminační fólie, které barvy ochrání na podobném principu jako zmiňovaná poslední vrstva u štítků CHROMOTION. Prodloužíme tím životnost samolepky ze dvou na čtyři až pět let,“ říká Martin Dobeš.

FLEXXLINE: Král mezi vrstvenými výrobky

Aplikace FLEXXLINE je (pokud jde o postup výroby) velmi podobná štítkům CHROMOTION. I když se to nezná, do této poměrně nízké aplikace se vejde i 5 vrstev fólií. Jedná se o slabé materiály, které mají svou funkci. „Pokud se stane, že danou funkci nepotřebujeme, nahradíme je jiným materiálem. Takovým, který nebude pro klienta tak finančně náročný, a přitom bude dobře fungovat jako výplňový materiál, který zajistí plasticitu štítku,“ vysvětluje Martin Dobeš.

Zajímá vás, jakou funkci může mít fólie tenká jen několik desítek mikronů? Jde například o zabránění migrace barev – nikoli ze štítku na textil, ale obráceně. To laicky řečeno znamená, že štítek by se neměl zaprat. Pokud by tato fólie chyběla, mohla by se už po prvním vyprání černého trička stát z původně sněhobílé aplikace aplikace šedá. „To potom vypadá degradovaně a staře. Proto používáme dvoukomponentní barvy, které jsou po vytvrdnutí stálé a neuvolňují žádné pigmenty,“ uzavírá Martin Dobeš povídání o vrstvách různých typů štítků.

U každého ze štítků pak samotnou vrstvu tvoří lepidlo. Přečtěte si, s jakými lepidly ve společnosti RATHGEBER pracujeme v článku Lepidla, která drží v mrazech i na poušti.